کولرگازی چگونه کار می کند؟

کولرگازی چگونه کار می کند؟

کولز گازی یا اسپلیت چگونه کار میکند ؟

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که کولرگازی آنها با “ایجاد” هوای سرد کار می کند در حالیکه آنها با از بین بردن گرمای داخل خانه و انتقال آن به بیرون کار می کنند.

گرمای داخل خانه شما از طریق یک عامل خنک کننده یا “مبرد” جذب و به بیرون منتقل می شود. مبرد در داخل سیم پیچ هایی قرار دارد که از طریق یک سیستم بسته حرکت می کنند. کویل ها مبرد را از داخل خانه شما به بیرون هدایت می کنند و دوباره به داخل باز می گردند.

ایستگاه های مسیر، حالت، فشار و دمای مبرد را دستکاری می کنند تا گرما را در نقاط خاصی جذب یا دفع کند. این ایستگاه ها عبارتند از:

  • اواپراتور
  • کمپرسور
  • کندانسور

بیایید نگاهی دقیق تر به این فرآیند بیندازیم:

مرحله ۱: گرما توسط سیم پیچ اواپراتور جذب می شود

هوای گرم داخل خانه شما از طریق یک دریچه به داخل کشیده می شود و روی کویل اواپراتور سرد می دمد. کویل اواپراتور ایستگاهی است که در داخل خانه قرار دارد و گرما را از هوا جذب می کند و هوا را خنک می کند. یک فن هوای سرد را به مجرای هوا می دمد که آن را در سراسر خانه پخش می کند.

همانطور که مبرد گرمای هوای عبوری را جذب می کند، از حالت مایع به حالت گازی تبدیل می شود و به حرکت در طول سیستم حلقه به سمت کمپرسور ادامه می دهد.

مرحله ۲: کمپرسور دمای مبرد را افزایش می دهد

کمپرسور حجم گاز را کاهش می دهد. معمولاً این کار با فشردن گاز محکم بین دو جسم جامد انجام می شود.

این امر فشار و دمای مبرد را افزایش می دهد و آن را برای فرآیند تراکم آماده می کند.

مرحله ۳: گرما به بیرون منتقل می شود

مبرد که اکنون یک بخار فوق گرم است، به کندانسور (که در فضای باز قرار دارد) می رسد و در معرض هوای بیرون قرار می گیرد. هوای بیرون گرمای مبرد را جذب می کند، دمای مبرد را کاهش می دهد و حالت را از گاز به مایع تبدیل می کند.

مرحله ۴: مبرد سرد می شود. فرآیند تکرار می شود

هنگامی که گرمای مبرد به خارج از منزل برداشته می شود، مبرد سرد به داخل اواپراتور برمی گردد تا این فرآیند دوباره تکرار شود. این روند تا زمانی ادامه می یابد که دمای داخل خانه شما به حد مطلوب شما برسد. در این مرحله، ترموستات به AC شما می‌گوید خاموش شود.

 

اجزای مجزای کولر گازی چه کار می کنند؟

واحدها به یک مایع خنک کننده نیاز دارند که از طریق سیم پیچ ها پمپ می شود تا هوا خنک شود. برای اینکه فرآیند تهویه مطبوع کار کند، این مدار مبرد باید سه جزء کلیدی داشته باشد.

اواپراتور اسپلیت

هوای گرم از داخل خانه شما به داخل کشیده شده و از یک شیر انبساط عبور می کند که جریان را تنظیم می کند. سپس در سرما دمیده می شود
که گرمای هوا را جذب می کند. همانطور که مبرد داخل کویل ها گرما را جذب می کند، دوباره به گاز تبدیل شده و به سمت کمپرسور حرکت می کند.

کمپرسور اسپلیت

در یک سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک پمپ عمل می کند، حجم گاز را کاهش می دهد و فشار و دمای آن را برای فرآیند تراکم افزایش می دهد.

کندانسور اسپلیت

گرمای جمع‌آوری‌شده از داخل اتاق توسط مبرد را که اکنون به شکل بخار است، می‌گیرد و آن را به بیرون پمپ می‌کند، جایی که هوای بیرون گرما را جذب می‌کند و حالت را از گاز به مایع تبدیل می‌کند.

هنگامی که گرما به بیرون منتقل شد، مبرد سرد به داخل اواپراتور برمی گردد تا این فرآیند را تکرار کند.

 

آیا کولرهای گازی فقط هوا را خنک می کنند؟

یک تصور غلط رایج این است که تمام کولرهای گازی کاهش دمای هوا در یک فضا است. در حالی که این بزرگترین کار آن است، آنها خیلی بیشتر از این کار می کنند. آنها همچنین دارای تعدادی از مزایای سلامتی نیز هستند.

مزایای سلامتی تهویه مطبوع با اسپلیت

دستگاه های تهویه مطبوع حاوی فیلتری هستند که ذرات و مواد حساسیت زا مانند گرده و گرد و غبار را از گردش در هوا حذف می کند و به تمیز کردن هوایی که در اتاق تنفس می کنید کمک می کند. به طور مشابه، آنها همچنین به عنوان رطوبت گیر عمل می کنند. این به این دلیل است که تهویه‌کننده‌ها رطوبت را از هوای داخل اتاق می‌گیرند و رطوبت را کاهش می‌دهند.
هنگامی که دما افزایش می یابد، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستید. با نصب یک سیستم تهویه مطبوع، خطر گرمازدگی و سایر بیماری های مرتبط با گرما را کاهش خواهید داد.
با کمال تعجب، تهویه مطبوع به کاهش خطر کم آبی کمک می کند. دمای پایین در یک اتاق به این معنی است که شما کمتر عرق خواهید کرد. وقتی عرق می کنید، در واقع آب زیادی از بدن خود از دست می دهید. البته حفظ آب بدن بسیار مهم است، اما یک سیستم تهویه مطبوع به مبارزه با کم آبی احتمالی کمک می کند.
با دمای تنظیم شده بیشتر در طول شب، می توانید بسیار بهتر بخوابید. خنک نگه داشتن اتاق خواب ها باعث می شود هنگام خواب راحت تر باشید، که به نوبه خود باعث می شود در روز آینده بهتر استراحت کنید.
هوای تمیزتر از سیستم تهویه مطبوع به این معنی است که احتمال حملات آسم در مبتلایان به این بیماری کاهش می یابد. با این حال، تغییر فیلتر در صورت نیاز برای کاهش بیشتر این خطر نیز مهم است.

مزایای دیگر

همچنین راه های بسیار دیگری وجود دارد که تهویه مطبوع می تواند مفید باشد:

بدون نیاز به باز گذاشتن پنجره ها و درها، سیستم تهویه مطبوع شما در تئوری می تواند از ایمن بودن خانه شما اطمینان حاصل کند. اگر در یا پنجره ای برای ورود به خانه شما باز نباشد، برای کسی که صاحب اختیار نیست، بسیار سخت تر است.

به دلیل فیلترهای کولر گازی ، حشرات یا حشرات کمتری در خانه شما وجود خواهد داشت. این فیلترها همچنین از پخش شدن کک روی خز حیوانات خانگی شما جلوگیری می کند و به طور کلی خانه شما را تمیزتر نگه می دارد.

همانطور که با پنجره های باز انتظار دارید، آلودگی صوتی بالا خواهد بود، به خصوص اگر در جاده های اصلی زندگی می کنید. این صدا را با سیستم تهویه مطبوع کاهش خواهید داد. خود سیستم‌ها نیز برای کار بی‌صدا هستند، زیرا کمپرسور و فن در خارج از ملک شما قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *